Monday, July 14, 2014

PB: Salam Ramadan, Salam Nuzul Quran.... Moga kita mendapat barokahnya!

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~


As salam semua,

Tiba kini bulan Ramadan yang penuh mulia dan bertaburan pahala amal kebaikan yang Allah kurniakan, bagi sesiapa hambaNya yang berusaha untuk mengutipnya. InsyaAllah.

Tahniah buat pasangan yang sudah selamat mendirikan rumahtangga dan semoga berjaya untuk bakal pengantin yang bakal menikah, mungkin selepas raya ni kan... Selamat beramal, banyakkan bersabar dan semoga sentiasa dipelihara Allah, insyaAllah, amin.

Jaga diri, keluarga dan tetapkan iman kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Sayang selalu,

Amy PB

Sunday, June 29, 2014

PB: Tips 5 majlis kahwin jimat, sederhana dan meriah

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Tips 5: Tempah atau beli baju nikah/ sanding ikut kemampuan poket sendiri.

Siapa yang tak teringin untuk pakai baju lace prada dengan duchess satin yang mahal, lace veil panjang berjela, mahkota di kepala diperbuat dengan very fine design, betul tak? Amy rasa ramai yang berangan untuk pakai baju secantik itu. Ataupun, nak pakai kain songket halus tempah khas hanya untuk anda berdua, mesti glamour dan vass kan? Semua tu memang boleh kalau anda memang ada duit yang diperuntuk khas dan bila gunakan wang itu, belanja lain masih boleh dibayar dengan selesa. Tetapi, kalau bajet yang ada katalah RM 5,000 (tak kiralah tunai atau kredit limit kad kredit), maka semua belanja yang nak dibayar mestilah hanya dalam bajet itu. Kalau belanja untuk baju sahaja sudah cecah RM5,000 hanya untuk baju (yer, Amy tahu ada yang sanggup untuk dapatkan hasil kerja designer terkenal atau guna material mahal2), jadi dah nyata belanja untuk barang lain tak cukup. Maka baiklah anda rancang semula baju nikah atau sanding anda sebaik mungkin. Logiknya, mana nak dicekau duit lain kalau ada bakal pengantin masih nak teruskan belanja tak berhemah tu kan? Baik jangan susahkan diri.

Untuk beli baju nikah, ada yang sudah dijahit siap di kedai fesyen sekitar KL, Shah Alam dengan harga berpatutan. Kalau nak beli juga kain mahal, mungkin boleh raccee atau usha masa ada jualan murah kedai kain terkenal, atau mungkin yang lebih daring, boleh cari kain remnant di bahagian kain mahal2, mana tau ada rezeki duit boleh dijimatkan di situ. Lepas tu boleh dijahit manik kalau yang rajin, atau ditambah renda eksklusif, atau ditambah batu shining korea untuk menampakkan kelainan.

Banyak kos boleh dijimatkan di situ. Ada yang mahu lebih jimat, menggunakan warna kain selain putih, cream atau off white supaya baju tersebut boleh dipakai seterusnya selepas kahwin, mungkin sebagai baju raya pertama sebagai suami isteri.

Bukan apa, siapa yang pernah baca entry Amy sebelum ni mungkin perasan, Amy ada tulis pasal pengalaman Amy sendiri yang buat baju nikah mahal tapi lepas tu dah tak boleh pakai. Dah tu hubby lak tak setuju. Tapi cantik memanglah cantik, cuma tak best lah kan bila nak kahwin kita berada dalam situasi yang tegang. Ada kawan Amy belajar dari pengalaman kaka dia yang sebelum itu bayar mahal untuk buat baju pengantin, alih-alih hanya menggunakan satin dan ditambah lace sebab tak payah membazir tetapi masih cantik dipakai sebagai raja sehari masa majlis sandig dan nikah dia.

Apapun, fikirlah masak-masak kos untuk tempah atau buat baju kahwin, pastikan tidak mambazir dan senang untuk poket keluarkan duit. Selamat berjimat dan masih bergaya dengan cantik dan anggun ya!

Salam sayang,

Amy PB.




Tips 5: Tempah atau beli baju nikah

Friday, June 27, 2014

PB: Tips 4. Majlis kahwin ringkas, sederhana dan meriah

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam semua,

Tips 4. Kad jemputan kahwin biarlah yang sederhana, pada Amy idealnya sekeping kad tidak lebih RM 1. Melainkan kalau bakal pengantin bajet kahwinnya lebih RM 25,000 mungkin boleh membayar kad jemputan yang melebihi RM 1 ini. Bukan apa, ikut pengalaman, sesudah majlis kadnya akan dibuang atau pun, semasa jemputan mahu ke kenduri tersebut, petanya yang menjadi rujukan. Lain-lain akan ke tong sampah jua.

Banyak syarikat online menawarkan harga murah beserta bunting, penunjuk arah dan lain-lain jika b2b pandai mencarinya. Kalau di desa/kampung dulu, orang tua pengantin siap fotostat kad jemputan, kira satu usaha untuk menjemput jugalah kan, daripada bercakap mulut aja.

Apa yang penting, tujuan untuk meraikan pengantin adalah penting dan memberi ucapan/doa terbaik kepada mereka, di samping mengurangkan beban pengantin baru dengan diselitkan duit salam kaut ataupun pemberian hadiah untuk kelengkapan rumah baru mereka nanti.

Amy pb2

Wednesday, June 11, 2014

PB: Tips 2 dan 3 majlis kahwin ringkas, sederhana dan meriah

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam semua, tip seterusnya...

Tips 2. Tetapkan jumlah wang hantaran mengikut kemampuan dan jangan ambil pinjaman kewangan peribadi (personal loan) jika boleh.

Ini kerana kadar faedahnya adalah tinggi dan tempoh bayaran juga selalunya lebih panjang untuk mendapatkan bayaran bulanan rendah.
- mula simpan dari awal jika boleh seawal bekerja setinggi mungkin dari pendapatan setelah ditolak belanja yang perlu. Dari pembacaan Amy, ramai golongan muda belia yang berebut-rebut beli kereta dan pakai kad kredit pada awal mula bekerja. Ini menghadkan kadar tabungan kita untuk sekurang-kurangnya 4 hingga 6 bulan dari kadar belanja kita
sebulan.

Mungkin dari tetapkan RM 10 ribu hantaran, mungkin boleh dikurangkan dari itu dan sediakan kelengkapan rumah setelah kahwin nanti.

Tips3. Cenderahati kahwin / goody bag untuk tetamu biarlah ikut kemampuan.

Sekiranya bajet kita hanya RM 2 untuk seorang tetamu, tetapkan belanja kos tersebut dan jangan melebihi bajet. Contohnya jika tetamu dianggarkan seramai 800 orang, sediakan RM 1,600 sahaja dan tidak lebih dari itu. Lihat ya, RM 1,600 tu banyak ya. Jika tidak, apa kata kita hadiahkan telur rebus, amalan generasi kita terdahulu yang disimpan dalam bekas cantik berhias. Tahukah kita maksudnya telur itu adalah mendoakan kesuburan dan kemakmuran pasangan pengantin yang diraikan....?

Amy akan kongsikan lagi tips dalam entry akan datang. InsyaAllah semoga majlis perkahwinan anda akan diberkati dan dirahmati Allah, dan Allah amat menyukai majlis walimatul urus yang tidak membebankan dan tidak membazir.

Until thn, take care ok!

Amy PB

Tuesday, June 10, 2014

PB: Tip 1 majlis kahwin ringkas, sederhana dan meriah

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Baiklah, Amy nak rujuk semula pada post sebelum ini, nak beri tip macamana nak buat majlis kahwin meriah dengan kos sederhana.

Tips 1 - Buat majlis sekali sahaja atau ringkasnya, majlis nikah sekali menjamu semua tetamu!

Katalah bakal pengantin nak menikah hari 13 September 2014, Sabtu, pukul 11.30 pagi. Makanya setelah selamat bernikah sejam kemudian (anggaran masa), tetamu jemputan dijamu terus dengan nasi minyak pengantin pukul 12.30-4.30 petang. Jadi dalam kad jemputan tu kena dimaklumkan nikah pukul berapa, makan pukul berapa, lokasi dan lain-lain.

Dari segi kemudahan logistik pun senang untuk keluarga dan sanak - saudara datang sekali sahaja, tak perlu ulang-alik dan sewa hotel atau tumpang rumah saudara dsbnya. Tetapi perlu diingat, majlis sebegini perlu rancangan awal sebab khemah kena sedia sebelum majlis, makanan tiba pada masanya dan tempat nikah tak jauh dari tempat kenduri nasi minyak. Contohnya! Ada kenalan Amy yang buat majlis di salah sebuah masjid di KL, lepas tu terus jamu tetamu di dewan makan masjid tu. Dan lepas tu majlis pun selesai.... Ringkas dan barokah nampaknya, insyaAllah!

Setuju tak dengan tips 1 ni? Bincang elok-elok dengan famili, persiapan awal perlu dibuat untuk pastikan majlis berjalan lancar.

"Anas bin Malik dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim bahawa Rasulullah (saw) telah melaksanakan majlis kenduri kahwin dengan seekor kambing untuk isteri-isterinya dan untuk Zainab." Nampak tak, hanya seekor kambing. Tetamu mungkin dalam anggaran semasa 10 dulang atau kurang. Dalam 50 orang atau lebih. Jimat dan ringkaskan?

Ada juga sebegini:
"Pada kisah Abi Usaid juga didapati bahawa walimah yang dilakukan beliau yang dihadiri Rasulullah, Abu Usaid menghidangkan kurma yang disimpan pada malam harinya. Kurma itulah yang dihidangkan kepada tetamu. Ini bermakna, jenis makanan yang ingin dihidangkan pihak keluarga yang mengadakan walimah itu bergantung kepada kemampuan."

Sumber: fb Eddywan I am Muslim

Semoga kita semua mendapat manfaatnya, insyaAllah...

Sunday, June 8, 2014

PB:Kenapa kos nak kahwin mahal sangat?

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Salam semua,

Aduhai, kesiannya bila Amy baca jumlah standard wang hantaran kahwin tahun semasa sangat tinggi, sehingga paling koman rm 10,000, malah ada yang lebih lagi dari rm10k tu....

Masa Amy kahwin 9 tahun lepas belum sampai rm 10 k. Masa tu dah nak cicah dah jumlah tu, tapi sekarang, dah lebih dari tu.

Pada Amy, kalau betul-betul mampu nak beri jumlah hantaran sebanyak tu kepada bakal isteri adalah dialu-alukan, bertuah badan wanita tu. Tetapi..... Kalau tak cukup duit, tapi sangat sayang n cinta kat tunang kita tu, berilah ikut kemampuan.

Sebenarnya, minta maaf nak bagitahu ni, pihak wanita akan menggunakan duit tu untuk taja majlis di pihak mereka. Kalau keluarga wanita tu dah mampu, tak perlu nk minta jumlah tinggi macam tu, sebab kebanyakan teruna yang nak kahwin tu mesti baru mula bekerja dan paling tepat mesti tak sampai 5 tahun bekerja. Tak payah nak putar cerita lah kan, kalau ikutkan mana mampu nak simpan duit banyak. Nak nak kalau teruna tu awal bekerja dah beli kereta baru, tinggal rumah bujang, kerja di bandar besar, segak bergaya sangat dan sangat mengikuti perubahan gajet terkini yang ada di pasaran.


Tak salah kalau kita cuba berbelanja ikut kemampuan diri. Lantaklah kalau orang nak kata majlis macam tak ada duit atau jumlah wang hantaran kita sikit, sebab orang-orang yang bercakap tu bukannya menghulurkan wang bantuan kepada kita, betul tak?

Pada Amy, kehidupan lepas majlis kahwin tu yang lebih penting, ibaratnya, kemeriahan majlis kahwin hanya untuk 4 hari (2 hari sebelah wanita, 2 hari sebelah teruna). Lepas tu bermulalah kehidupan sebenar sebagai suami isteri yan sah.

Mana nak bayar sewa rumah, macam di Kuala Lumpur ni, sewa rumah paling paling murah rm600, itupun kalau tuan rumah baik hati tak naikkan harga. Tak kanlah dah kahwin nak sewa bilik pulak kat rumah yang bercampur penghuninya kan? Mana nak dibeli barang dapur, bayar bil-bil utiliti, nak beri ibu ayah, belanja makan di pejabat, nak bayar hutang ambil loan nak kahwin lagi. Aduhai, memanglah berkahwin tu insyaAllah akan menambah rezeki, tetapi jika tidak dikawal perbelanjaan keluarga, bagaimana setiap kos yang perlu dibayar SETIAP BULAN ni boleh dibayar?

Masa persiapan kahwin tu, bakal pengantin perlu beli set katil baru, nak beli barang hantaran mahal-mahal yang ada kala tak mampu sebenarnya untuk dibeli, nak sewa baju pengantin baru, buah tangan yang best2 kepada tetamu, kos makan yang sedap2 untuk tetamu yang hadir dsbnya. Semua kos itu sangat besar dan belum lagi masuk kos bertunang, kos nak tampung sedikit sebanyak belanja saudara mara yang datang memeriahkan majlis kita ni, sewa hotel/rumah untuk keluarga yang datang dari jauh dll. Walau apapun keputusan anda, pastikan semua tu dibuat dengan ikhlas ya.

Itu belum lagi kos untuk melengkapkan peralatan di rumah sendiri yang baru dimasuki sebagai suami isteri. Tv, sofa, meja makan, dapur, almari, mesin basuh, dll yang terpulanglah jumlah nya mengikut selera dan pandangan masing2.
Dearest semua, memang sangat banyak kos yang perlu dikelurkan, itu belum masuk lagi kos tambahan. Jika Allah berikan cahayamata dalam masa terdekat, semua persiapan itu juga adalah kos.

Nanti Amy akan kongsikan beberapa tip yang mungkin boleh dipraktikkan untuk merancang majlis kahwin anda yang meriah dalam kos yang sederhana. InsyaAllah.

Until then, salam sayang, good night all!!!

Amy pb2


Saturday, June 7, 2014

PB: Sewaan hantaran siap a.k.a ready made serendah RM 10 sedulang (T&C)

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam dan salam sejahtera semua,

Untuk bride to be yang masih dalam masalah nak cari gubahan hantaran atau nak pergi beli barang untuk gubah hantaran yang kosnya semakin meningkat sekarang ni, Amy ada penyelesaiannya.

Sewaan gubahan hanataran serendah RM10 untuk disewa sekarang! Sehingga boleh dipakai atau stok kehabisan.

Warna tema ungu putih,
Hijau putih dan
ungu, pink, purple untuk Disewa.
warna maroon Putih
juga untuk sesiapa yang berminat.

Sila hubungi Amy di oi6-25i-4746 sekarang!

Atau emailkan ke pengantinbudget2@gmail.com untuk sebarang pertanyaan.

P/s: untuk makluman, gubahan ini oernah keluar dlm majalah pengantin tahun lepas.

Salam sayang, Amy pb2



Thursday, May 29, 2014

PB: Amy masih menerima sewaan bantal kerawang dan cenderahati FM fly dan lain-lain (ditulis pada 29 Mei 2014)


~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam dan selamat sejahtera semua.

Untuk makluman semua, bantal nikah/ tunang kerawang yang sangat diminati masih ada untuk sewaan. Harga promosi untuk bantal cantik tersebut sekarang hanya RM 80 untuk kawasan KL. jangan tunggu lagi, sila buat tempahan sekarang. Untuk bulan September 2012, sudah ada 2 tempahan dibuat. Cepat, cepat jangan ketinggalan untuk menyewa bantal kerawang yang unik dan cantik ini.

Saiz: 100 sentimeter x 100 sentimeter x sejengkal
Ada 5 kaki, insyaAllah kukuh, berkerawang bunga dan daun menarik, warna putih.
Ramai yang kata bila dah duduk atas kerusi / bantal ni rasanya bak puteri raja!
Jom tempah, siapa cepat, dia dapat!

Sayang selalu,

Amy pengantinbudget
pengantinbudget2@gmail.com

Friday, April 25, 2014

PB2: RM 80 sahaja untuk sewaan bantal nikah berkaki kerawang bermula 25 April 2014.

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Assalam dan salam sejahtera semua, Amy buat sewaan bantal nikah berkaki kerawang dengan harga runtuh, RM 80 untuk kawasan Kuala Lumpur sahaja, termasuk penghantaran.


Siapa cepat dia dapat, bermula 25 April 2014.

Hubungi pengantinbudget2@gmail.com untuk pertanyaan dan tempahan.

Jangan lepaskan peluang ni, yang julung kali diadakan!!!

Kelebihannya: saiz bantal besar, kukuh, unik dan selesa bak sang puteri di atas peterana.

Salam sayang,
Amy PB2

Sunday, April 20, 2014

PB2: Ready made hantaran dan bunga rampai.

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam lovelies, just nak update Amy baru selesai set up mini pelamin menggunakan 2 bantal nikah kerawang tu di Petaling Jaya. insyaAllah kalau tak ada aral Amy post gambar k!

Next project, insyaAllah tempahan gubahan hantaran ready made tema ungu putih dan merah , maroon dan putih. Selain tu,tempahan bunga rampai pun akan dibuat.

Until then, have good, relax and enjoyable day ya!



Hugs and kisses,
Amy PB2.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Pengikut setia tqvm ;)

Pengunjung Pengantin Budget2~Terima kasih

hit counter