Saturday, December 15, 2012

PB: Mini pelamin maroon & putih + biru & putih, November, Disember 2012

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Salam Sejahtera semua,
Harap semuanya sihat2 selalu.
Amy mahu kongsikan hasil kerja Amy untuk bulan Nov dan Dis 2012.


Enjoice ya, dan kalau ada yang berminat boleh hubungi Amy di pengantinbudget2@gmail.com untuk maklumat lanjut.


Moga hari anda hari ini merupakan hari yang terbaik dalam hidup anda k!! :)




Mini pelamin maroon putih Taman Melati Gombak




Mini pelamin Wani di Gombak


Friday, October 5, 2012

PB: Mock up mini pelamin ekonomi: rege RM 130.00 area Kuala Lumpur sehingga Disember 2012

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam semua & selamat pagi,

Lama benar rasanya Amy tak buat post baru. Tiba-tiba ada idea untuk b2b yang benar-benar nak mini pelamin bajet. Harga yang Amy fikir untuk mini pelamin ni hingga 31 Disember 2012 ialah RM 130.00 untuk kawasan KL. Tapi jangan risau, Amy akan pastikan yang mini pelamin ini ada:

***

1. Bantal nikah/tunang span tebal (bukan bantal berkaki)
2. Karpet (warna off white)
3. Bunga dalam pasu besar (kiri kanan)
4. Lampu (kesan romantik)


***


Ini mock up gambar mini pelamin tu. Warna boleh dibuat mengikut warna tema bakal b2b tu tetapi kalau nak cepat:

o - warna pink - putih,
0 - warna putih - biru,
o - warna putih - ungu,
o - warna putih - maroon,
o - warna putih - peach


Kesemua warna di atas boleh dibuat immediately sebab ready stock peralatan untuk mini pelamin tu.

Jika ada yang berminat, sila hubungi Amy melalui email (pengantinbudget2@gmail.com) dengan menerangkan BILA MAJLIS, WARNA TEMA dan LOKASI untuk perbincangan selanjutnya. Adalah diingatkan harga RM 130.00 ini hanya untuk kawasan Kuala Lumpur bermula 4 Oktober hingga 31 Disember 2012 sahaja.

Salam sayang,

Amy PB2.




Monday, August 20, 2012

PB: Syawal datang!!

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~ Selamat Hari Raya Aidilfitri semua!! Alhamdullilah selesai sudah ibadah puasa di bulan Ramadhan yg lalu, kini Syawal tiba untuk meraikan kemenangan mengawal hawa nafsu dan nafsu pancaindera kita selama sebulan yang lalu. Alhamdullilah, dalam bulan puasa lalu ada beberapa pelanggan yang telah bertanyakan perkhidmatan Amy untuk majlis tunang/nikah yang bakal diadakan selepas Hari Raya ni. Ada juga wakil dari syarikat penyiaran yang bertanyakan adakah Amy buat gubahan bunga raya yang apkan daya, tak dapat Amy penuhi oleh sebab peribadi yang tidak dapat dielakkan. Terima kasih atas sokongan yang anda berikan kepada Amy melalui Persiapan Pengantin Budget2 selama ini. Harap sokongan anda akan berterusan ya!!... Ok, sekarang ni ramai pereka fesyen terkemuka keluarkan baju kurung dan lain-lain yang seangkatan dengannya dengan harga yang boleh dimiliki (yang pasti bukan ribu riban dan puluh ribu ya...), terutama untuk koleksi Raya. Rizalman dengan 20 by Rizalman, Jovian Mandagie, Hatta Dolmat dll. Jadi apa kata, mana-mana fesyen yang boleh diikut, dibuat sebagai fesyen untuk baju tunang/nikah anda? Ini antaranya: Rizalman
Jovian Mandagie:
Hatta Dolmat:
Ada yang menggunakan kain lycra untuk menampakkan kesan jatuh baju tu elok-elok pada badan kita. Tapi mungkin sesuai untuk mereka yang bertubuh macam model, kalau ada spare tyre sana sini, em... kena fikir byk kalilah sblm nak beli kan... Apa pun, rekaan baju tu mungkin boleh ditiru (senang citer) seperti potongan kain berbentuk A line, lengan baju yang berkedut, rona warna yang menyejukkan, penggunaan lace tampal pada kain kosong elegan gitu dll. Rasanya cukup sampai sini dulu, nanti kita sambung dengan tajuk lain pula ya... Sambil tu, Selamat Hari Raya Aidilfitri, selamat bergembira di samping keluarga tersayang dan jaga diri baik-baik k... Salam Sayang, Amy PB2

Tuesday, July 24, 2012

PB: Persiapan perkahwinan dengan "Doa seorang isteri"

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Salam semua, 

Amy terjumpa artikel ni kat SINI, yang Amy rasa bagus untuk dikongsi bersama untuk persiapan b2b yang selain dari sibuk buat persiapan kahwin, perlu juga untuk buat persiapan untuk meminta selalu dengan Allah untuk dikurniakan kekuatan dalam mengharungi alam rumahtangga nanti. Doanya seperti berikut:



Doa Seorang Isteri
 
Ya Allah
Kau ampunilah dosa ku yang telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arsy (Al Marfu’atun ‘Ilmi)
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah lakuku serta kata-kataku dari menyakitkan perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi
Ya Allah
Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlan aku jalan yg terbaik untuk aku harugi segala dugaanMu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetolkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena

Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkou redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berilah aku petunjukkan kearah rahmatMu

Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharugi ujianMu

Ya Allah Tuhanku…
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa dihati
Amin Ya Rabbi Allamin..

Semoga Allah berikan kita semua kekuatan dan hidayahNya dalam menuju fasa baru dalam hidup kita, ataupun memperbaharui niat dalam menjalani hidup berumahtangga yang telah lama dilalui ataupun Pengantin Lamalah senang cerita... Semoga kebahagiaan itu milik kita semua, amin, insyaAllah....

Salam Sayang,

Amy pengantinbudget2.  

Sunday, July 22, 2012

PB: Ramadhan Kareem, Ahlan Wasahlan Ramadhan...

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

 Alhamdullilah Allah beri kesempatan kepada kita untuk bertemu lagi dengan bulan yang penuh dengan peluang-peluang untuk mendapatkan pahala yang lebih dari 11 bulan yang lain, Ramadhan yang mulia.

Sudah pasti b2b di luar sana yang mungkin sibuk membuat persiapan untuk majlis tunang/nikah yang bakal diadakan pada hari raya nanti, tak menang tangan ya. Persiapan buat juga, peluang untuk merebut sales dari Allah ni pun kalau boleh jangan lupa untuk direbut ya. Kiranya ini merupakan Ramadhan terakhir bergelar anak dara ibu dan ayah anda, sebelum bertukar status kepada isteri bakal suami anda nanti.

Pasti lain keadaannya nanti sebab ketaatan kepada suami adalah melebihi daripada ketaatan kepada ibu bapa seperti sebelum ini. Suami lebih perlu diutamakan dulu dan selepas itu barulah kepada ibu bapa kita. Selagi ada waktu ni, tuntutlah sebanyak mana ilmu rumahtangga untuk menghadapi saat baru itu. Semoga anda beroleh petunjuk dan redha ibu bapa anda dalam melayari bahtera perkahwinan nanti.

Rajin-rajinlah tolong ibu di dapur menyediakan sahur, juadah berbuka puasa, mengemas rumah dan apa sahaja yang patut dilakukan oleh seorang isteri dan ibu dalam bulan Ramadhan ini, sebagai latihan terakhirlah boleh dikatakan sebelum tiba detik bersejarah anda nanti.

Doa banyak-banyak dan mohon supaya semuanya akan berjalan lancar dan agar pilihan kita nanti akan dapat membimbing kita ke jalan yang Allah redhai.

Semoga persiapan kahwin/tunang anda dapat dijalankan dalam keadaan sederhana dan mengikut bajet anda dan yang penting tidak membebankan/membazir. Amy doakan agar semua pasangan yang ingin berumahtangga nanti akan sentiasa dirahmati Allah dan bahagia selalu serta bahagia hingga ke syurga akhirat, Amin.

Jaga diri dan salam sayang,

Amy pengantinbudget2.
2 Ramadhan 1433 Hijrah/22 Julai 2012

Saturday, July 14, 2012

PB: Fesyen baju tunang/nikah/kahwin klasik

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

 Selamat pagi + As salam semua,

Amy banyak lihat ramai reader blog Amy yang mencari rekaan fesyen yang terkini untuk dipilih dan digayakan pada majlis tunang, nikah atau persandingan mereka.

Bagi Amy, Amy lebih sukakan rekaan klasik contohnya baju kebaya labuh atau baju kebaya serong. Sebabnya, lepas majlis, kalau menggunakan material yang betul, masih boleh digunakan lepas majlis anda nanti.

Dulu Amy berangan nak gunakan kain Thai Silk dan berangan untuk upah orang jahit labuci kat baju tu. Alih-alih tak jadi pula rancangan tu sebab tiba-tiba tukar fikiran untuk menggunakan French Silk beaded. Rasa macam kalau boleh ditukarkan balik masa, nak saja Amy gunakan material tu balik. hehe... Ok, ini contoh baju rekaan klasik yang Amy dapat dari mr. google.... klasik kan? Nampak sungguh sopan dan anggun bergaya...    
 

Kalau diperhatikan baju YM Raja Nazrin Shah dengan YM Tuanku Zara masa persandingan mereka pun, masih menggunakan rekaan klasik dengan penggunaan warna kuning terang dan sangat cantik dan anggun sekali kelihatannya...  

 Kalau perasan, ada potongan serong baju kebaya labuh songket tu dengan sulaman atau sulam tebuk menjadi hiasannya... Cantik kan? Satu lagi, potongan bawah baju serong tu akan menampakkan pengantin tu langsing, berbanding kalau potongan baju kurung biasa.

 
Ally Iskandar pun bersanding menggunakan kain songket bunga tabur warna kelabu, cantikkan?

 Ini semua berdasarkan pendapat Amy, tapi terpulang pada citarasa maing-masingkan? Dan tak lupa, tahap duit yang berada dalam poket masing-masing untuk membuat persiapan...Kalau kreatif, kain yang murah pun akan nampak cantik, betul tak? 

Salam sayang,

Amy pb2.

Wednesday, July 11, 2012

PB: Hantaran royal blue kuning, gubahan coklat dan sirih junjung oren putih - Jun 2012

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat pagi dan As salam semua,

Jom cuci mata sebab Amy nak jamukan anda semua dengan hasil gubahan Amy pada bulan Jun tentang:

1. Hantaran Zhafri dengan tema royal blue + yellow:




2. Gubahan ringkas hantaran coklat:



3. Gubahan sirih junjung putih oren untuk Shazwan:


Semoga dapat memberikan anda b2b di luar sana inspirasi dalam menghias hantaran anda untuk tunang/bakal suami/isteri tersayang. Terutama untuk pengantin yang mempunyai bajet yang agak sederhana, bolehlah cuba aplikasikan cara gubahan ini untuk majlis anda nanti.

Kalau mahukan sentuhan Amy untuk majlis anda, sila hubungi Amy untuk perbincangan selanjutnya melalui email: pengantinbudget2@gmail.com  ya.

Salam sayang + jaga diri baik-baik ok,

Amy Pengantinbudget2

Saturday, June 16, 2012

PB: Pakej Goodies Pengantinbudget2... Mari-mari...

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Amy kini menawarkan kepada anda semua pilihan menarik untuk menyediakan goodie gift kepada tetamu majlis anda. Silalah browse through gambar di bawah dan harganya ada pada gamabr yang terakhir. Siapa berminat, sila hubungi Amy segera ya. 


Salam sayang,
Amy PB2.

PB: Sewa bantal nikah berkaki kerawang Siti (Rawang), Tia (Penang) & Adry (Jelatek)

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat pagi semua,  

Dah lama Amy tak update blog ni. Maklumlah sebab Amy buat kerja pengantinbudget ni separuh masa, makanya kerja di pejabat yang biasalah yang tak pernah habis dan keadaan diri yang semakin chooomelll ke depan :) membuatkan kerja kemaskini menjadi semakin tak ada masa nak buat.

Sebelum Amy terlupa, Amy nak ucapkan terima kasih kepada pelanggan-pelanggan bantal nikah berkaki kerawang yang semakin mendapat sambutan di kalangan pengantin, terutama yang memikirkan untuk menjimatkan wang untuk persiapan kahwin, khususnya mereka yang tidak mahu membuat mini pelamin untuk tunang atau nikah.

Sebabnya, bantal ni dah memang nampak elegan, dan tinggi dan dua pengantin boleh duduk bersila atas tu. Unik sungguh, syukur, dapat dipertemukan dengan bantal yang elegan tapi ringkas ni.


Bantal nikah/tunang  yang boleh menjimatkan duit untuk mini pelamin. Bantal ini sahaja cukup dihiasi dengan bantal-bantal kecil keliling untuk dapatkan imej mini pelamin yang ringkas tapi penuh makna. Kalau berminat nak sewa, hubungi Amy segera ya.

Siti Rawang
Terima kasih Siti (Rawang) yang mengatakan dia buat majlis tunang simple saja, makanya buat mini pelamin sendiri, hanya sewa bantal ni dan bantal hiasan kecil merah tua Amy untuk mnghiaskan tempat sarung cincinnya.

 Tia (Penang)
Jauh berjalan bantal Amy ni, dah sampai ke Penang dah. Amy sangat kagum dengan semangat Tia yang sanggup datang ambil dan hantar bantal tu all the way from Penang-KL-Penang-KL untuk menggunakan bantal kaki kerawang yang unik ni. Tksh banyak Tia. Tia kata, dia dengan suaminya boleh duduk bersama atas bantal tu lepas nikah... Boleh bayangkan bantal tu memang besar kan? Dan dijamin selamat, sebab ada juga yang takut jatuh sebab takut bantal tu tinggi. Sebenarnya bantal tu tak tinggi sangat, cuma dalam sejengkal sahaja.... :) Cuma kalau ada b2b yang tinggal jauh dari KL nak sewa bantal ni, selalunya Amy akan ambil safety deposit yang tinggi ya di samping harga sewa.

Adry (Jelatek) 
Tahniah Adry dan suami. Sebenarnya Adry dah tempah bantal nikah lama sangat, kak Amy doakan agar semuanya berjalan lancar dan seperti yang dirancang ya. Tksh banyak dearie...

Baiklah, itu saja untuk kali ni, nanti Amy akan cuba update persiapan kahwin yang Amy tolong buatkan untuk adik ipar Amy insyaAllah pada minggu depan di Kluang dan Singapore. Semoga segalanya berjalan lancar sampai jumpa lagi, jaga diri baik-baik dan Amy sayang semua!!

Love,
Amy PB2.

Monday, May 21, 2012

PB: Gubahan hantaran hijau epal Farhan

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat petang semua,
Syukur Amy dapat siapkan 7 dulang hantaran untuk Farhan berupa:

1. Bekas cincin & mas kahwin
2. Jam tangan
3.Sejadah & kain telekung
4. Sepasang kasut
5. Beg tangan
6. Mandian dan wangian
7. Tuala

Gubahan hantaran hijau epal

Amy menggunakan raga dan kombinasikan warna hijau lumut, putih dan coklat untuk menaikkan gabungan warna-warna tu. Selain itu Amy selitkan juga sedikit warna merah menggunakan bunga-bunga kecil supaya nampak kontrasnya.

OKlah, semoga dapat memberi inspirasi kepada b2b di luar sana yer. Kalau ada yang berminat dengan hasil kerja tangan Amy ni, sila hubungi Amy segera untuk maklumat lanjut ok.

Salam sayang,

Amy PB2.   

Saturday, May 12, 2012

PB: Bantal nikah ke Rawang dan Gubahan Hantaran Hijau Muda Farhan

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Alhamdullilah, sebelum nak tidur ni (aduhai, terjaga pulak pagi-pagi ni :)), insyaAllah esok ada dua perancangan besar Amy iaitu beli barang hantaran bertemakan hijau muda untuk Farhan dan menghantar bantal nikah untuk disewa oleh Siti. Semoga Allah permudahkan segalanya... Amin...

  
Antara kombinasi warna yang sedang difikirkan untuk hantaran tema hijau muda tu... hm...

 
Persiapan Pengantin Budget juga akan melebarkan sayapnya dengan menawarkan perkhidmatan door gift affordable untuk bakal pengantin. Amy akan update soonest possible, (God Willing)... Apa yang pasti, harganya berpatutan dan boleh dibuat mengikut tema majlis anda. 

Tunggu ya... dan terima kasih banyak atas sokongan anda semua... 

Sweet Dreams + nite nite...

Amy PB2.

Thursday, May 10, 2012

PB: Contoh gubahan hantaran bunga plastik tema kuning biru

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat malam,

Amy nak kongsi dengan anda semua contoh hantaran yang sedang Amy siapkan untuk kenduri keluarga Amy nanti tengah tahun ini. Ada 9 dulang semuanya, ada beberapa gubahan yang dah siap, tapi Amy nak biarkan majlis berlalu dulu, nanti Amy akan postkan kat sini kemudian. 

 Gubahan baju pasang

Gubahan baju pasang ini disertakan sekali dengan rantai labuh tembaga sebagai hiasan. Amy gunakan riben besar satin biru dan dihiaskan dengan bunga kuning dan biru beserta manik putih dan biru. Mungkin b2b di luar sana boleh dapat ilham untuk gunakan warna ni untuk tema majlsi perkahwinan anda nanti.

Kalau ada yang berminat untuk mendapatkan khidmat Amy untuk gubahan hantaran bajet anda, sila emailkan kepada sebarang pertanyaan lanjut ya.

Salam sayang + selamat malam semua!

Amy PB2.

Monday, May 7, 2012

PB: Sewaan bantal nikah kaki kerawang Molly dan Ati & gubahan hantaran bakul Farhan (coming, insyaAllah)

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat pagi semua,
Hari ni hujan, kalau ikutkan hati "rajin" benau nak gi kerja. Nasib baik ada en suami yang sedia kejutkan pagi tadi, kalau ikutkan nafsu yang bergelora ni, mau sambung tidur kan... hehehehe...
Apapun, semoga hari ini akan menjadi hari yang lebih baik dari semalam dan anda semua dapat selesaikan apa sahaja tugas yang ada hari ini dengan jayanya ya.

 Terima kasih Amy ucapkan kepada Molly atas sewaan bantla nikah berkaki kerawang, bantal nikah lelaki dan carpet bulu untuk majlis nikahnya minggu lepas.


Begitu juga Ati yang baru sahaja bergelar raja sehari pada Jumaat lepas dan selamat melaram dengan bantal nikah berkaki tu. Alhamdullilah, semoga anda berdua dan pasangan sentiasa bahagia dan diberkati Allah.
InsyaAllah kalau tak ada aral, Amy akan gubahkan hantaran bakul untuk Farhan sebanyak 7 dulang untuk Mei ini. Amy akan update bila selamat gubah hantaran tu ya.

Kalau ada sesiapa yang inginkan sentuhan Amy untuk gubahan bajet hantaran anda, silalh email kepada pengantinbudget2@gmail untuk maklumat lanjut.

Tempahan bantal nikah berkaki kerawang, bantal nikah lelaki masih dibuka untuk bakal-bakal pengantin di luar sana yang inginkan kelainan untuk majlis anda nanti ya.

  Until then, do take good care, pray hard and be happy always. Smile always and lots of love,

Yours sincerely,
Amy Pengantinbudget2...
 

Monday, April 30, 2012

PB: DIY Gubahan sirih junjung klasik

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat malam semua,

Kali ni Amy nak kongsi cara-cara bagaimana hendak menggubah sirih junjung ringkas mengikut kemampuan bajet masing-masing.

Amy akan gunakan kaedah bercerita cara-caranya dan kalau ada gambar dari en goooooogle Amy akan masukkan dalam skrip nanti k... hehehe..

Ä. Kita mulakan dari bahan-bahannya:

1. Bekas bunga untuk tampung sirih junjung
2. Span basah 
3. Lidi sate sebanyak yang diperlukan
4. Daun sirih dalam seikat atau 30-50 helai atau lebih, terpulang pada gubahan yang hendak dibuat
5. Bunga kapur, gambir dan pinang secukupnya
6. Dawai bunga saiz sederhana
7. Bunga hiasan ikut kegemaran masing-masing
8. Pencucuk pin tudung secukupnya (kalau boleh gunakan warna tema hantaran)
9. Aluminium foil secukupnya

B. Cara-cara membuatnya:
1. Basahkan span dalam air sehingga dirasakan span cukup tampung air yang diperlukan. 
2. Balutkan span tadi dengan aluminium foil supaya air tidak mudah tersejat dan sentiasa lembap untuk menyegarkan daun sirih. 
3. Bersihkan daun sirih dan sapukan dengan minyak zaitun kalau mahu dia berkilat, kalau tak mahu lap sahaja dah cukup
4. Kukuhkan span di dalam bekas bunga supaya tidak goyang dan jatuh dengan mudah
5. Susun daun sirih ikut kesukaan dan cucukkan dengan dawai serta susunkan keliling span tadi dan dimatikan dawai apabila sirih sudah memenuhi keliling span tadi. Susunkannya di bahagian bawah tapak sirih.




6. Lekatkan sirih secara menampal pada dinding span dan sematkan pin tudung pada daun tersebut untuk menutup aluminium foil sehingga ke pangkal gubahan
7. Hiaskan bahagian atas sirih junjung dengan bunga kapur, gambir dan pinang dan bunga-bungaan yang lain sambil diselitkan dengan gulungan daun sirih supaya kelihatan penuh (seadanya) di bahagian atas gubahan.
8. Kalau mahu lilitkan bunga melur di sekeliling bahagian bawah sirih junjung untuk menampakkan keklasikan gubahan tersebut.
9. Rajin-rajinkan siram/renjiskan air untuk menyegarkan daun sirih. Simpan gubahan tersebut jauh dari sinaran matahari untuk melambatkan daun tersebut layu.

Kalau lagi kreatif, boleh gubah dengan gaya tersendiri dengan menggunakan bahan-bahan yang disebutkan di atas.

OKlah, itu sahaja, harap dapat kefahaman yang diperlukan untuk menggubah sendiri sirih junjung jika anda seorang yang suka mencuba. Kepada mereka yang tidak berani buat gubahan sirih junjung sendiri, Amy sedia membantu anda dalam menggubah sirih junjung tersebut.

Itu sahaja, jaga diri lovelies...
Amy pb2     






Wednesday, April 18, 2012

PB: Fina (Bantal nikah), Taman Melawati dan tarikh tutup sewaan bantal dan pelamin... sila baca ya darlings!

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat malam semua...

Amy nak ucapkan terima kasih kat Fina kerana sudi sewa bantal nikah Amy untuk majlis nikah beliau pada 13 April lepas. Alhamdullilah Fina suka dengan bantal tu sebab tak perlulah dia duduk bersimpuh lama-lama macam duduk kat atas bantal nikah biasa. Kalau nak tahu, Fina ni make up artis untuk cerita Vanilla Coklat... wah i like 1000x... Amy cuba juga cari gambar nikah dia kat google tp belum jumpa. Kalau ada nanti Amy upload ya... (To Fina, if u read this post, hope u can share ur nikah pictures ya dear, using my bantal nikah... ;) ) Mudah betul nak berurusan dengan Fina, terima kasih banyak ya...

Kebaikan gunakan bantal nikah ni antara lain, bantal nikah berkaki kerawang ni boleh diduduki (chewah...) dengan cara macam duduk atas kerusi berkaki rendah. Jadinya, tidaklah lenguh kaki kalau dibandingkan dengan duduk bersimpuh kan? Kalau rasa lenguh, boleh tukar posisi duduk tu dari kiri ke kanan dan sebaliknya. 

Ramai juga customer Amy terutama yang berbadan comel dan tak tahan nak duduk lelama kat bantal nikah biasa tu sangat sukakan bantal ni. Amy pun happy juga bila orang suka dengan service kita kan? Jadinya, kalau ada sesiapa yang mencari kelainan untuk bantal nikah atau tak tahan nak duduk bersimpuh lama-lama, boleh gunakan bantal ni sebagai alternatif.

Ok dearie, kalau sesiapa yang berminat boleh hubungi Amy segera ya untuk booking sekarang. 

Untuk makluman juga, Amy akan tutup tempahan untuk tarikh sewa bantal dan mini pelamin menggunakan bantal nikah berkaki kerawang mulai 18 Jun hingga 1 Julai 2012 oleh sebab ada hal keluarga yang perlu diselesaikan/diuruskan.

Selain itu, mulai 30 Julai hingga 31 Oktober 2012, Amy hanya akan menyewakan bantal nikah sahaja sebabnya insyaAllah semasa tarikh tu Amy akan berpantang melahirkan anak ketiga Amy. Manakala tempahan bunga rampai masih boleh diambil sebab adik Amy yang akan buat bunga rampai tu (insyaAllah dijamin wangi sebab dia ni lebih expert dari Amy dalam bidang bunga rampai ni...).     

Oklah, itu saja buat masa ni, kalau ada apa-apa pertanyaan jangan malu segan untuk bertanya ya... 

Selamat malam semua.... Sweet dream ya!

Salam Sayang,

Amy PB2.

Sunday, April 8, 2012

PB: Sirih junjung untuk Pn. Khairiah 7 April 2012

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Alhamdullilah selamat buat tempahan untuk Pn. Khairiah, sirih junjung tema putih untuk keluarganya.

Terima kasih atas kepercayaan yang telah diberikan dan semoga majlis berjalan lancar ya...




Amy gunakan daun sirih, daun fern, macam biasa dihiasi ikatan bunga melur, selain kuntuman pinang, kapur dan gambir sebagai pelengkap hiasan sirih junjung. Penggunaan bunga carnation putih adalah permintaan Pn. Khairiah sendiri untuk diserasikan dengan hantaran keluarganya.

Salam sayang,

Amy PB2

Sunday, April 1, 2012

PB: Cenderahati Fridge Magnet FM FLy Nani (Kemaman), Bantal Nikah Anak Kak Asmah Segambut, , MIni Pelamin Ungu Putih Rina Bdr Tun Razak & Sirih Junjung Lin Setiawangsa

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam semua + Selamat malam,

** Part 1 **
Amy nak ucapkan terima kasih kepada Nani (Kemaman) atas pembelian Cenderahati Kahwin Fridge Magnet Fly dan telah selamat dihantar menggunakan Pos Laju ke sana pada 25 Mac 2012 lepas ke negeri Darul Iman. Terima kasih Dear! Nani nak tulis nama dia dan pasangan tapi oleh sebab saiz tu dah comel, akhirnya beliau setuju juga untuk tetap mendapatkan FM tu yang cantik dan praktikal untuk dijadikan hadiah kepada tetamu yang hadir ke majlis tunang/kahwin anda nanti. Terima kasih Zila Inani Craft atas bantuan yang diberikan :)

** Part 2 ** 

Untuk Kak Asmah Segambut, terima kasih juga kerana sudi sewa bantal nikah kaki kerawang dan bantal nikah lelaki. Yang bestnya, Amy tertarik tengok pelamin sanding anaknya yang sangat unik dan klasik macam gambar kat bawah ni. Amy sengaja amik gambar ni (dengan kebenaran, ya ;) untuk tatapan bersama...


Unik kan? Tksh anak Kak Asmah... ;)

** Part 3 **

Mini pelamin Rina, Bandar Tun Razak, bertemakan Ungu Putih telah selamat dihantar seperti yang diminta. Terima kasih atas layanan baik dan kerjasama yang diberikan oleh mereka sekeluarga... Senang betul nak bekerjasama dengan Rina, terima kasih Dearie... Alhamdullilah ramai yang suka dengan mini pelamin Amy ni... ;)

Mini pelamin ungu putih untuk Rina

** Part 4 ** 

Selain semua yang telah Amy tulis kat atas, Lin dari Setiawangsa juga telah sudi menempah sirih junjung bertemakan warna pink yang telah digubah dan selamat diambil oleh kelurga Lin. Semoga majlisnya berjalan lancar ya, insyaAllah... Kali ini Amy lilitkan bunga melur ke sekeliling tiang sirih junjung tu, nampak klasik kan?

Sirih junjung untuk Lin Setiawangsa... Thanks dear atas kepercayaan yang diberikan dan syukur Lin menyukai sirih junjung ni :)
Minggu yang sibuk juga tetapi rasa berbaloi kerana pelanggan berpuas hati dengan khidmat kami. Syukur juga kerana mendapat pelanggan-pelanggan yang mudah sangat untuk berurusan dan Amy hargai setiap kepercayaan dan peluang yang diberikan juga sokongan yang diberikan kepada Amy Pengantinbudget2 ni.
Semoga anda semua dirahmati Allah dan sentiasa bahagia hingga ke akhirat, amin.
Salam sayang, 
Amy PB2.

Thursday, March 29, 2012

PB: Persiapan kahwin kita dulu dan kat mana nak beli barang...

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Hello semua,

Ada yang masih belum tidur lagi ya, rajin betul cari maklumat untuk persiapan tunang/kahwin kan? Bagus-bagus, masa Amy nak kahwin dulu memang macam nilah, bersengkang mata buat persiapan. 

Paling Amy ingat, lepas selamat saja bertunang, terus Amy siapkan gift untuk close friends/keluarga terdekat dan kawan-kawan rapat mama papa. Amy bertunang bulan 9, nikah bulan Jun tahun depannya. Dapatlah Amy buat dalam 400 lebih gifts potpuri. Ingat lagi, beli barang dari Chow Kit, Kedai Vivian dan kawasan sekitarnya... Sesiapa yang pernah beli barang kat Vivian mesti tau kedai dia ni. Sekarang ni siap boleh hutang-hutang bayar ansuran lagi untuk hantaran ataupun wedding gift kalau tak silap. Macam-macam pakej ada sekarang ni...

Lepas tu dah sibuk tempah mak andam, katering dan lain-lain. Hantaran, buat sendiri tapi last-last minit juga kakak sepupu tolong touch upkan sebab masa tu dah penat sangat sampai tak boleh fikir dah... penat yang teramat. Sirih junjung pula, belum siap lagi padahal nak nikah lepas Asar, sebelum Zuhur alas sirih junjung pun tak kelihatan. Punyalah penat sampai dah tak boleh fikir...

Mak andam dan fotografi Amy ambil dengan Difi Beauty kat Sentul. Pada Amy oklah bayaran dan servis dia, sebab kita ni pengantin budgetkan? Sedangkan kalau ikutkan hati nak pakai baju Butik Syahirah yang sangat terkenal dengan baju pengantin dan tudung masa tu tapi sebab mahal, tak mampu den dan terus lupakan saja hastrat tu... (Cedey...). Tapi Amy rasa sekarang dia dah tukar nama kot dan banyak dah butik-butik yang yang tawarkan pakej kahwin yang cantik untuk pengantin bertudung. Kalau tengok kat majalah Pengantin, dia ada letak iklan kat situ tak silap. Rasanya pakej dia masih murah lagi kalau nak dibandingkan dengan yang lain. Cubalah buat survey kalau nak tengok kan? 

Katering dan khemah, tempah pada jiran yang kebetulan makcik tu mak kawan adik Amy. Senang cerita nak minta tambah masakan pun senang kan...

Untuk majlis bertandang pula Amy sewa baju dan aksesori lengkap dari Teratak Mempelai yang masa tu tengah buat sale untuk baju songket. Tak silap RM 450 untuk baju songkat (P shj) dengan tudung dan kasut. Memang ingin sangat pakai songket sebab Amy ni berjiwa tradisional. Sampaikan ada tetamu mak mertua tanya, tak panas ke pakai songket, Amy jawab jer tak, sebab seronok sangat dapat pakai baju yang kita suka.

Lepas tu, bulan madulah pula kita kat Johor Bahru, Hotel 4 bintang, 2 hari semalam jer... hehehehe.. asalkan ada... Suami bawa ke tempat-tempat dia membesar dulu... 

So, itu serba sedikit persiapan kahwin Amy pada tahun 2005 dulu. Alhamdulillah banyak pahit manis. asam garam yang telah kami tempuhi sepanjang masa itu dan hingga kini masih belajar untuk mengenali pasangan kita seadanya. Memang akan sentiasa ada lidah tergigit, pergaduhan manja yang perlu kita tangani dengan cara terbaik untuk keharmonian bersama. Jangan ikutkan kata hati sangat, kadang-kadang perlu mengalah untuk menjaga hati pasangan. Bertolak ansur, saling percaya dan cuba belajar memahami serta selalu berdoa pada Allah agar diberikan kesabaran dan kebahagiaan dalam menempuh alam rumahtangga ni... Komunikasi perlu dijalankan sebaiknya supaya masing-masing faham apa yang tersirat di hati masing-masing.

Oklah, cukup takat ini dulu, nanti kalau rajin Amy taip lagi k, good nite ladies... ;)

Loves,
Amy PB2

 

Thursday, March 22, 2012

PB: Konsep Persiapan Tunang/NIkah/Kahwin Bajet

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

 Selamat malam semua,
Pasti ramai yang nak kahwin, tapi belum cukup duit untuk buat persiapan kahwin besar-besaran macam majlis Lisa dan Yusry atau apatah lagi nak tiru majlis kahwin anak salah seorang tauke kereta mewah Bumiputera yang tersohor di negara kita yang memakan belanja hampir juta ringgit dalam suasana yang gilang gemilang kan? Tapi kalau dapat jodoh dengan orang yang betul-betul berduit tak jadi masalah, yer tak? Cuma kalau pasangan kita dan kita sendiri cukup-cukup untuk keperluan sendiri dan terpaksa ikat perut untuk mengadakan persiapan kahwin, memang menyeksakan pada mulanya. 

Jenuhlah nak tunggu habis hutang (ini kalau berhutang dengan bank untuk buat belanja kahwin) atau selalunya tunggulah dalam 5 hingga ke 10 tahun lepas kahwin, baru hutang kahwin tu dapat dilangsaikan, betul tak? betul tak? Anak dah berderet,hutang baru habis... Adoyai.... Ini serius ya, bukan main-main sebab hantaran pun sekarang melebihi RM 7000, barang hantaran, belum masuk belanja makan , mak andam dan lain-lain...Memang banyak nak pakai duit.. Ini belum kira keperluan kewangan untuk kehidupan lepas kahwin pulak... Adush, pening kepala kalau duit tak cukup untuk tampung semua tu...

 Kalau ikut hukum Islam pun, kita perlu mengadakan majlis kenduri untuk mewar-warkan bahawa pasangan si polan dengan si polan telah diijab qabulkan dan sah menjadi pasangan suami isteri. Jangan pulak nanti Badan Pencegah Maksiat datang serbu pulak sebab jiran-jiran tak tau yang pasangan tu sebenarnya dah kahwin, tak ke haru nanti dibuatnyakan? Lagipun perkara baik, baik untuk dihebahkan, betul tak? 

Cukup dengan mengadakan kenduri jamuan ikut kemampuan asal dapat menyampaikan maksud tentang menghebahkan perkahwinan tersebut.

Tetapi jaman sekarang ni ya tuan-tuan dan puan-puan, konsep seperti itu tidak dipandang dengan cara sederhana. Ialah kita faham juga ramai saudara-mara nak dijemput, rakan taulan, jiran-jiran dan satu kampung/taman ingin dijemput untuk tujuan tersebut. Tapi kalau ikutkan omputih, paling ramai pun 300 ke 500 orang jemputan jer kot? Sebab mereka ni mungkin tak ada keluarga besau macam kita orang Malaysia kot! huhu... Kita pulak tak mahu ada yang berkecil hati sebab tak dijemput, betul tak?

Tak kisahlah, walau macam mana pun, buatlah majlis perkahwinan anda tu nanti MENGIKUT KEMAMPUAN POKET ANDA DAN PASANGAN YA DAN IKHLAS.... Amy sangat kagum dengan Ally Iskandar dan isterinya sebab sempoi sungguh majlis kahwinnya dulu dan insyaAllah mereka tu nampak bahagia jerk. Mungkin berkat tiada pembaziran, buat ikut cara yang sepatutnya terus mendapat barokahnya... Cemburu jer tengok hehehe...  

Apapun, baru sekejap tadi Amy terima komen dari seorang pembaca tentang pelamin mini bajet yang Amy tawarkan yang dikatakan seperti diletak-letak sahaja. Tak apalah, terima kasih kepada saudari/saudara yang memberi komen tersebut. Amy kat sini tak paksa pun sesiapa untuk gunakan khidmat Amy kalau dirasakan tak sesuai dengan selera masing-masing. Amy buat ikut kemampuan Amy sebagai bekas pengantin bajet yang telah berkahwin hampir 8 tahun lepas. Alhamdulillah.... tiada paksaan, adatlah ada yang suka dan ada yang tak suka. Dan bagi yang suka mereka ambil khidmat Amy dan mereka berpuas hati dengan khidmat Amy. 

Ialah, fokus Amy pada pengantin bajet, jadinya orang yang besar bajetnya bolehlah cari pakej yang lebih cantik dari Amy... Neway terima kasih atas sokongan anda semua yang tak jemu-jemu lawat blog Amy. Amy kira ramai juga yang suka baca kot posting Amy ni, sebab banyak juga hits yang Amy dapat setiap hari, walaupun tak sebanyak mana kalau nak dibandingkan melebihi 500 orang pelawat sehari, dah cukup syukur Amy rasakan. Memang banyak persaingan kat luar sana, tapi Amy percaya rezeki tu dari Allah dan turut bergantung kepada usaha kita kan?      

Akhir kata, sudi-sudikanlah komen kalau anda tak puas hati atau berpuas hati dengan khidmat Amy ataupun posting Amy ni... Kalau ada kekurangan minta maaf lah yer... Macam manapun, Amy akan mempertingkatkan lagi hasil kerja Amy ikut kemampuan Amy sebagai part timer dalam bidang ni. Banyak yang Amy belajar dan masih belajar lagi ni... Semoga mendapat berkat dari Yang Maha Esa dan semoga anda semua diberikan kebahagiaan yang dicari yerk!...

Oklah, jaga diri and nite nite k!

Salam Sayang,
Amy PB2.

Saturday, March 17, 2012

PB: Vanilla Coklat dan realiti kehidupan berumahtangga

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Mari kemas kini blog sebanyak mungkin hari ni... ;)
 
Selamat malam semua, Amy suka nak buat entri pasal cerita Vanilla Coklat yang dah habis tu (ala sedey... Amy asyik tengok kat Youtube jerk ulangan citer tu... huhu)



 sebab kemanisan cerita tu yang tak terdapat dalam cerita drama Melayu yang lain. Jom kita tengok dari sudut positif berumahtangga ya...

1. Kahwin ikut pilihan keluarga
2. Bercinta selepas kahwin (walaupun Amir dan Zara macam anjin dan kucin mula-mula tuh.. oh kejam sungguh!!)
3. Mudah beralah (terutama Amir bila Zara marah atau merajuk)
4. Saling pujuk-memujuk jika berlaku pertelingkahan
5. Bertimbang rasa dan bertolak ansur - contoh masa Amir mengalah makan kat luar bila Zara risau result exam dia. & Zara pun belajar cara nak jadi isteri yang baik walaupun dia keras macam kayu masa baru kahwin dulu, pengotor dan tak sekemas Amir)
6. Sentiasa percaya pada pasangan dan tidak mudah curiga. Siasat terlebih dahulu kalau ada sesuatu yang tak best berlaku.
7. Sanggup berkorban untuk suami/isteri dan keluarga dalam usaha untuk memperbaiki keadaan.
8. Perlu ada sokongan kuat daripada keluarga mertua supaya dapat membantu jika ada masalah (terutama bila Daddy dan Papa masing-masing tak nak mengalah)
9. Jangan curang dengan pasangan, sebab semestinya pasangan kita akan cemburu dan kita pun tak mahu kita dicurangi, betul tak?
10. Ada peluang, pergilah honeymoon ke tempat yang mampu untuk kembalikan keindahan hidup berumahtangga
11. Jangan seksa diri dengan tak makan kalau ada sesuatu yang buruk berlaku, supaya keadaan boleh dibaiki dan hidup kita tak terabai.
12. Minta bantuan keluarga terdekat dan bukan mudah mempercayai orang luar yang kita tidak tahu usul periksa niatnya kalau ada masalah.
13. Suami bantu isteri buat kerja rumah, isteri jaga kebajikan suami dengan makan dan keperluan yang diperlukan.
14. Mudah memaafkan pasangan supaya aman rumahtangga 
15. Sama-sama memberi sokongan kalau pasangan belajar/bekerja dan lain-lain untuk memberi semangat supaya terus berjaya.
16. Sentiasa bersangka baik pada keluarga kita sebab mereka selalunya akan memahukan sesuatu yang terbaik untuk anak-anaknya.



Kalau ada sesiapa nak tambah, silalah bagi komen ya...

Apa pun, memang cerita Vanila Coklat ni punya mesej yang tersendiri, boleh buat orang yang dah lama kahwin mahupun baru kahwin, ataupun yang baru bercinta atau belum bertemu pasangan inginkan perjalanan indah macam tu kan dalam meniti kehidupan berumahtangga, betul tak? Semoga Allah memberikan yang terbaik buat kita semua dan bahagia dunia akhirat, amin...

Salam Sayang,
Amy PB2.

PB: Bunga rampai untuk Huda (Lisa Surihani) dan Juliza, Sentul

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Gambar-gambar bunga rampai yang telah ditempah oleh Juliza, Sentul dan Huda (Lisa Surihani). Enjoy ya!


Ini untuk Juliza

Ini pula untuk Huda bagi pihak Lisa

Kalau ada sesiapa yang berminat untuk tempah bunga rampai ni, sila hubungi Amy sekurang-kurangnya 3 hari sebelum majlis untuk memyiapkan bunga rampai ni... Dijamin harum semerbak, insyaAllah...

Love,
Amy PB2.

Mini pelamin pink, maroon + putih untuk Asha, Klang

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat pagi viewers, ;)

Minggu lepas Amy telah selamat buat mini pelamin untuk Asha di Klang dengan tema pertunangan warna maroon/merah hati dengan pink. 

Kami dilayan dnegan baik oleh keluarga Asha dan diberi kerjasama yang sangat baik. Asha, kalau Asha baca entry ni, nanti bagi akak alamat sate tu ya, sedap sangat, kalah sate Hj. Samuri pada pendapat kami... ;) 

OK, ini gambar pelamin mini yang Amy buat dan gambar yang Asha tagged Amy semasa majlis pertunangannya dengan Cik Abang tersayang...

Ini pula gambar daripada FB Asha...



Doa kami, semoga Asha dan tunang menjaga perhubungan dengan baik dan berkekalan hingga ke jinjang pelamin dan bahagia hingga ke akhirat, Amin...

Salam Sayang,

Amy Pengantinbudget2

Saturday, March 10, 2012

PB: Tempahan bunga rampai untuk Juliza, Sentul

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat pagi semua,

Terima kasih Juliza atas tempahan bunga rampai yang sedang dalam penghantaran. Adik Amy yang hantar seperti yang diminta, untuk digunakan esok. Bila hantar awal sikit, sempatlah nak buat persiapan nak letak dalam bekas ke, nak harumkan bilik pengantin ke awal sikit kan? 
Senang sangat berurusan dengan Juliza dan Amy harap Juliza berpuas hati dengan servis yang diberikan ya!
Walaupun tempahan ni diterima awal minggu ni, nasib baik masih sempat sebab kami perlukan sekurang-kurangnya 3 hari awal untuk membuat segala persiapan. Ialah, nak racik daun pandan tu halus-halus, ambil masa kan, nak-nak lagi dibuat dengan teliti oleh adik Amy tu. Boleh Amy katakan dia ni pakar jugalah dalam pembuatan bunga rampai ni, sehingga kawan-kawan dia kahwin, ramai yang minta dia buatkan. Mekasih Ani!

Oklah, kalau ada sesiapa yang tercari-cari siapa yang boleh buatkan bunga rampai yang jenuh nak buat, tapi bila dah buat memang puashati sebab wangi dia yang semerbak dan harumkan ruang rumah tu, lega rasa hati dan berbaloi dengan penat lelah yang dibuat, sila hubungi Amy untuk tempahan segera ya!

Salam sayang,
Amy pb2.

p/s: InsyaAllah petang ni Amy akan ke Klang untuk pasang mini pelamin untuk Asha, nanti dah siap Amy upload gambar ya. ;)     

Sunday, March 4, 2012

PB2: Selesai tempahan bunga rampai, mini pelamin untuk Asha Klang 11 Mac ni

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

 Salam semua,

Syukur, tempahan bunga rampai dari Huda untuk Lisa telah selamat dihantar. Selepas itu ada bekas client Amy bertanyakan tentang bunga rampai untuk tempahan majlis bulan Ogos kalau tak silap. InsyaAllah, kalau tak ada aral, Amy akan cuba buatkan yang terbaik untuk mereka. 

OK, ini gambar bungkusan bunga rampai yang telah dibuat untuk Lisa... Tapi maaflah gambar daun-daun pandan tu tak dapat Amy ambil sebab adik Amy dah bungkus elok-elok sementara tunggu kawan Lisa datang ambil dari kami. Nanti kalau buka terburai, susah pulak nak kemas balik. Dapat dalam 4 bungkusan kain good morning. Wangi semerbak rumah dek penangan bunga rampai ni. 

Bunga rampai yg telah siap sebelum diletakkan dalam dulang bunga rampai dan untuk merenjis di pelamin Lisa.

InsyaAllah untuk hujung minggu ni, mini pelamin putih pink untuk Asha di Klang akan kami buatkan untuk majlisnya Ahad ini. Bila dah ada gambar nanti Amy akan postkan ya.

Terima kasih untuk sokongan dan kepercayaan anda semua dan semoga hubungan anda dengan bakal suami/suami akan berpanjangan hingga ke akhirat, amin...

Salam Sayang,
Amy PB2.

Sunday, February 19, 2012

PB: Lagi Tempahan Bunga Rampai dari Huda, untuk???

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Salam Semua,

Pagi tadi Amy mendapat satu lagi tempahan bunga rampai daripada Huda yang akan diambil pada malam Rabu minggu depan ini, syukur. Ianya untuk digunakan pada hari Khamis ini. Dan khabarnya tempahan bunga rampai itu adalah untuk majlis perkahwinan pelakon hebat yang akan menjadi suri Yusry, siapa lagi kalau bukan Lisa Surihani... 

Kami pun terkejut sebenarnya tetapi Huda mendapat nombor Amy dari Puteri (sila lihat post sebelumn entry ini) untuk membuat tempahan bunga rampai tu. Terima kasih atas kepercayaan yang Huda berikan kepada kami ya.

InsyaAllah kami akan buat yang terbaik untuk semua pelanggan kami dan harap wangian bunga rampai tu nanti akan mekar mewangi berpanjangan hingga ke akhir hayat kedua mempelai nanti.

Untuk makluman juga, sebungkus bunga rampai (RM 70 dan diambil sendiri di rumah Amy) adalah banyak dan boleh diletakkan untuk dulang hantaran bunga rampai, dalam bilik pengantin dan boleh juga digunakan untuk upacara merenjis nanti.

Amy akan cuba muat turun gambar bila adik Amy selesai membuat bunga rampai tu ya. Kalau sesiapa yang berminat untuk tempah bunga rampai, boleh hubungi Amy ya untuk buat tempahan awal.

Terima kasih.

Amy PB2. 

PB: Tempahan Bunga Rampai Puteri, Kota Damansara

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Teirma kasih Puteri atas tempahan sebungkus bunga rampai  untuk majlis cukur jambul anaknya. Gambar nanti Amy akan muat turun bila dah dapat gambar nanti ya.

Terima kasih.

Amy PB2.

Monday, February 6, 2012

PB: Cerita sejarah Inani Craft

~Pengantin Budget2 _ Rakan yang dipercayai~

Ini adalah sebagaian daripada info mengenai Inani Craft di mana Pn Ina menceritakan tentang sejarah
Inani Craft dalam laporan ruangan Variasi di Harian Metro awal tahun 2010 (12 Januari 2010)

Ini link harian metro online:

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Menongkahcabaran/Article

Menongkah cabaran

Oleh Siti Zarinah Sahib

sitizarinah@hmetro.com.my

MELIHAT kepelbagaian produk di Inani Craft & Design milik Samsinar Habib, 51, di SACC Mall, Shah Alam, tentu wanita ini berusaha gigih untuk mencapai kejayaan seperti sekarang.


Malangnya, selepas dua tahun membina nama, negara terjejas kerana krisis kewangan. Sekali lagi Samsinar dan suami berhadapan masalah kewangan sehingga wang simpanan Inani Craft terpaksa digunakan untuk membayar gaji pekerja.


"Krisis kewangan itu menyebabkan saya dan suami patah semangat. Saya terfikir, jika saya yang menjadi tulang belakang suami selama ini berputus asa, bagaimana dengan dia? Jadi, saya bangkit dan memberi semangat kepadanya. "Suami mempelbagaikan hasil kraf daripada barangan cenderahati kepada bekas bunga telur dan bunga rampai. Perubahan itu menunjukkan hasil positif. Orang ramai mula mengikuti perkembangan Inani Craft. Malah bekas bunga telur dan bunga rampai mendapat sambutan menggalakkan," katanya.

Katanya, kepelbagaian rekaan menyebabkan Inani Craft & Design mula dikenali. Samsinar dan suami yakin menambah rekaan terbaru sekurang-kurangnya empat rekaan sebulan boleh menaikkan hasil jualan. Kini Inani Craft mempunyai pelbagai rekaan daripada seramik dan porselin. Antaranya bakul rotan, lilin wangi, rantai kunci, pensel, kipas cina, dompet, sudu garfu bereben, hiasan tuala dan cawan yang dijual pada harga serendah RM2. Terbaru Inani Craft mengambil tempahan untuk lukisan gelas dan satu-satunya syarikat yang mengambil tempahan dalam jumlah yang banyak. Kata Samsinar, hasil krafnya tidaklah berbeza berbanding produk lain. Keistimewaan Inani Craft pada kualiti dan rekaan yang unik serta pembuat produk kraf daripada hydrostone yang unggul di negara ini.

Malah keseluruhan proses pembuatan bermula daripada peringkat reka bentuk hingga ke peringkat kemasan dan pembungkusan dilakukan sendiri kaki tangan Inani Craft & Design. "Secara tidak langsung, Inani Craft & Design membuka peluang pekerjaan kepada ibu tunggal dan suri rumah yang ingin membantu suami menambah pendapatan. Di sini, mereka dilatih untuk mahir dalam semua perkara. Daripada proses membancuh hinggalah ke proses mewarna dan membungkus," katanya.

Produk Inani Craft turut mendapat tempahan daripada pasangan selebriti dan golongan kenamaan. Antara yang pernah mendapatkan khidmat rekaan Inani Craft ialah Datin Norjuma, Catriona Ross, Ramlah Ram, Linda Rafar dan Vanidah Imran.

Menurut Samsinar, kini syarikatnya mempunyai 13 pekerja sepenuh masa dan 20 pekerja separuh masa. Pada masa hadapan, Inani Craft ingin menghasilkan rekaan lebih murah pada harga kurang RM2 terutama untuk golongan berpendapatan sederhana.

"Menjual produk kraf pada harga kurang RM2 adalah satu cabaran. Ini kerana kos bahan mentah sangat mahal. Jadi kami harus memikirkan bagaimana mengurangkan kos daripada segi pembuatan dan rekaan," kata Samsinar yang memperluaskan promosi dan penjualan menerusi laman sesawang http://www.inanicraft.com/ .

PB: Bantal nikah kerawang & lelaki untuk Atie (Masjid Negara) dan Bunga Rampai Siti

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Salam Maulidur Rasul 1432 Hijrah,

Sempena cuti umum panjang ni, ramai juga b2b yang melangsungkan majlis pernikahan dan pertunangan. Alhamdulillah, ada rezeki untuk Amy kongsi dengan anda semua....

Tahniah Atie selepas selamat menjadi isteri kepada suaminya yang telah dilangsungkan di Masjid Negara semalam. Atie telah menyewa bantal kerawang Amy dan bantal nikah lelaki dan ini gambarnya. Kena tunggu gambar dari OPnya untuk majlis tersebut kerana Amy ada hal lain, tak dapat tunggu. Maaf ya Atie, apa-apa pun terima kasih banyak atas kerjasama yang amat baik yang diberikan.

Bantal nikah untukAtie dan suami di MAsjid Negara, KL

Selepas itu Amy menyiapkan pula bunga rampai untuk Siti dan inilah hasilnya.

 Bunga rampai Siti

Kalau ada yang berminat sila hubungi Amy untuk tempahan.

Salam Sayang,

Amy PB2

Thursday, February 2, 2012

PB2: Wedding theme 2012 - telahan Amy PB2

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Selamat mlm semua,
Amy dah lama nak cuba-cuba matchkan warna-warna yang pelik, yang lari dari kebiasaan untuk wedding. Nak cari yang berani sikit untuk tahun 2012 ni..

Amy mulakan dgn warna purple blue--- result -- soothing + cool




Warna green red -- result -- vibrant + energetic colour

 
 


yellow grey wedding -- result -- cool + brave + different



Hm, rasanya cukup takat ni, rupanya payah juga nak matchingkan dengan perkara-perkara yang perlu ada dalam majlis kahwin ni. Tapi pada Amy boleh memberi idea kepada bakal-bakal pengantin di luar sana...

Sumber gambar-gambar ini, sudah pasti daripada Pakcik femes GOOGLE...

Salam Sayang,
Amy PB2.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Pengikut setia tqvm ;)

Pengunjung Pengantin Budget2~Terima kasih

hit counter