Saturday, March 17, 2012

PB: Vanilla Coklat dan realiti kehidupan berumahtangga

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

Mari kemas kini blog sebanyak mungkin hari ni... ;)
 
Selamat malam semua, Amy suka nak buat entri pasal cerita Vanilla Coklat yang dah habis tu (ala sedey... Amy asyik tengok kat Youtube jerk ulangan citer tu... huhu)



 sebab kemanisan cerita tu yang tak terdapat dalam cerita drama Melayu yang lain. Jom kita tengok dari sudut positif berumahtangga ya...

1. Kahwin ikut pilihan keluarga
2. Bercinta selepas kahwin (walaupun Amir dan Zara macam anjin dan kucin mula-mula tuh.. oh kejam sungguh!!)
3. Mudah beralah (terutama Amir bila Zara marah atau merajuk)
4. Saling pujuk-memujuk jika berlaku pertelingkahan
5. Bertimbang rasa dan bertolak ansur - contoh masa Amir mengalah makan kat luar bila Zara risau result exam dia. & Zara pun belajar cara nak jadi isteri yang baik walaupun dia keras macam kayu masa baru kahwin dulu, pengotor dan tak sekemas Amir)
6. Sentiasa percaya pada pasangan dan tidak mudah curiga. Siasat terlebih dahulu kalau ada sesuatu yang tak best berlaku.
7. Sanggup berkorban untuk suami/isteri dan keluarga dalam usaha untuk memperbaiki keadaan.
8. Perlu ada sokongan kuat daripada keluarga mertua supaya dapat membantu jika ada masalah (terutama bila Daddy dan Papa masing-masing tak nak mengalah)
9. Jangan curang dengan pasangan, sebab semestinya pasangan kita akan cemburu dan kita pun tak mahu kita dicurangi, betul tak?
10. Ada peluang, pergilah honeymoon ke tempat yang mampu untuk kembalikan keindahan hidup berumahtangga
11. Jangan seksa diri dengan tak makan kalau ada sesuatu yang buruk berlaku, supaya keadaan boleh dibaiki dan hidup kita tak terabai.
12. Minta bantuan keluarga terdekat dan bukan mudah mempercayai orang luar yang kita tidak tahu usul periksa niatnya kalau ada masalah.
13. Suami bantu isteri buat kerja rumah, isteri jaga kebajikan suami dengan makan dan keperluan yang diperlukan.
14. Mudah memaafkan pasangan supaya aman rumahtangga 
15. Sama-sama memberi sokongan kalau pasangan belajar/bekerja dan lain-lain untuk memberi semangat supaya terus berjaya.
16. Sentiasa bersangka baik pada keluarga kita sebab mereka selalunya akan memahukan sesuatu yang terbaik untuk anak-anaknya.



Kalau ada sesiapa nak tambah, silalah bagi komen ya...

Apa pun, memang cerita Vanila Coklat ni punya mesej yang tersendiri, boleh buat orang yang dah lama kahwin mahupun baru kahwin, ataupun yang baru bercinta atau belum bertemu pasangan inginkan perjalanan indah macam tu kan dalam meniti kehidupan berumahtangga, betul tak? Semoga Allah memberikan yang terbaik buat kita semua dan bahagia dunia akhirat, amin...

Salam Sayang,
Amy PB2.

1 comment:

  1. hye..thanks sudi singgah...buat bisnes area mna ye?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Pengikut setia tqvm ;)

Pengunjung Pengantin Budget2~Terima kasih

hit counter