Wednesday, January 5, 2011

PB: Tips baru kahwin: Sedia ke jadi ibu bapa atau bunting pelamin?

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~
Apa khabar semua esp b2b luar sana? Tahniah diucapkan buat pasangan yang dah selamat diijabkabulkan... Kepada pasangan yang masih mengira detik dan harinya, semoga semuanya berjalan lancar dan selamat ya.
Topik hari ini, mungkin agak sensitif untuk dibicarakan secara terbuka, tapi jadikannya sebagai ilmu ya. Bukan apa, Amy adalah salah satu daripada pasangan yang Allah berikan anugerah bunting pelamin dan mengandung sekali lagi untuk anak kedua apabila anak pertama baru lagi 9 bulan. Hm, camno tu, misti terkejutkan?
Itulah apabila dikatakan ilmu untuk berumahtangga itu penting. Bukan hanya excited untuk membuat persiapan serba sempurna dan menanti dengan debar untuk melayari malam pertama, tetapi juga kena fikirkan implikasinya jika malam pertama itu Allah anugerahkan terjadinya zuriat. Semuanya pasti akan terkejut dan di sinilah menuntut ilmu dari mereka yang lebih tua (dengan cara yang baik) sangat-sangat diperlukan.
Ialah, bila baru kahwin, kita masih baru lagi untuk mengenali pasangan kita. Walau lama mana pun kita bercouple dengan bf/gf kita, semuanya tak sama bila kita dah jadi suami isteri... Banyak lagi yg perlu kita belajar the true colours about our partner.
Oklah, itu jerlah untuk kali ini. Kalau nak tau banyak lagi, kena tanya mereka yang pakar ok dan dgn cara yang elok. Kalau ditanya elok-elok, insyaAllah mereka yang pakar sanggup untuk berkongsi ilmu dgn kita.
Jadi, apalagi, cari ilmu banyak2 ok, untuk persiapan kahwin nanti. Dah kahwin pun perlu belajar lagi sebab sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri...
So, just nak promote buku ini, Untuk kali ini, Amy ingin memperkenalkan buku yang sangat elok untuk dibaca sebagai panduan sebelum dan selepas berumahtangga. Amy teringat sebuah buku: Mutiara Perkahwinan Menurut Ajaran Islam, terbitan Pustaka Haji Abdul Majid. Buku ini mendapat ulasan yang bagus daripada ramai pembaca iaitu seperti di bawah:
Sumber: http://bookkeeper-uwise.blogspot.com/2009/11/mutiara-perkahwinan-menurut-ajaran.html Sebuah buku yang mesti dibaca, difahami, dimiliki dan disimpan oleh setiap individu Muslim tidak kira peringkat umur sebagai panduan hidup sehari-hari. Ianya sangat besar manfaatnya kepada umat Islam sama ada individu atau masyarakat kerana kandungannya adalah untuk memimpin masyarakat Islam supaya mencapai kebahagiaan di dalam kehidupannya terutama kehidupan keluarga. Apabila kebahagiaan tercapai di dalam keluarga maka setiap orang dalam keluarga tersebut akan memperolehi ketenangan dan kesihatan mental. Hasil yang tertinggi yang dicapai ialah masyarakat kita mempunyai orang yang nyaman fikiran dan hati sanubari; oleh itu masyarakat akan menjadi aman, damai dan sejahtera. Kami akui buku ini amat baik dan paling lengkap sejauh ini yang membentang dan mengupas pelbagai perkara mengenai kekeluargaan dalam Islam. Tidak ada sebuah buku seumpama ini sebelumnya dalam Bahasa Melayu yang pernah ditemui. - Penerbit KANDUNGAN BAB 1 A) Kedudukan Wanita Di Dalam Masyarakat B) Keluarga C) Perkahwinan Menurut Pandangan Islam BAB 2 Pinangan BAB 3 A) Akad Nikah B) Beberapa Jenis Perkahwinan Yang Diharamkan BAB 4 Perayaan Menghantar Pengantin Perempuan Ke Rumah Peengantin Lelaki (Majlis Perkahwinan) BAB 5 Mandi Sunat Pada Hari Jumaat Dan Jangan Terlalu Kerap Bersetubuh BAB 6 Kelahiran Anak BAB 7 Pendidikan

1 comment:

  1. salam ayu, saya boleh dapatkan buku ni tapi kena semak dulu harganya. kedai tu dekat dgn rumah saya. kalau berminat nanti ayu byr harga buku dgn kos postage sekali. ok?

    ReplyDelete

EasyToBook - Online Hotel Reservations

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Pengikut setia tqvm ;)

Pengunjung Pengantin Budget2~Terima kasih

hit counter