Friday, September 27, 2013

PB: Isu hantaran kahwin tinggi sekarang ni. Betul ke?

~Pengantin Budget2 _ Rakan perkahwinan yang dipercayai~

As salam semua,

Hantaran mahal, mencecah rm 10,000. Aduhai, bila Amy dengar pun macam, tertelanlah juga air liur sebab mana nak dapat duit sebanyak tu untuk disediakan untuk majlis kahwin. Minta maaf ya, Bukan Amy tak setuju dengan jumlah tu, tetapi bila difikirkan secara warasnya, seorang anak bujang yang baru habis belajar dan baru bekerja tak sampai 5 tahun, agak payah sebenarnya nak kumpul duit banyak tu. Melainkan kalau gaji mula kerja dia dah capai rm 5,000.00 sebulan. Tapi bukan semua orang bernasib baik dapat kerja dengan gaji setinggi tu. Amy dulu pun masa baru mula kerja (11 tahun dulu la...) baru rm 1500.00 sebulan. Itu pun bernasib baik dapat kerja awal, ada yang lambat juga dapat kerja. Kalau sekarang dengarnya kalau graduan baru keluar universiti gaji dapat dalam rm 2,200 , bergantung kepada kerja yang dia dapat. Jadinya, bila masa nak kumpul duit untuk cukupkan rm 10,000 tu dalam masa kurang dua tahun? Dibebankan lagi dengan segala belanja untuk menyara diri sendiri yang nak bayar itu ini kan.

Itulah sebabnya agak mustahil untuk seorang anak muda untuk mudah simpan duit banyak, melainkan dia seorang yang sangat pandai merancang kewangan dia dari awal dan tidak boros, tidak beli barang berjenama, dan pandai beringat. Kalau ada, syukurlah anak gadis yang dapat bakal suami yang macam tu.

Apapun, terpulanaglah kepada pilihan masing-masing. Ada ibu bapa pengantin perempuan yang faham, yang mereka bukan nak jual anak, cukup untuk pastikan anak perempuan mereka mendapat suami yang boleh menjaga dengan baik anak mereka dan boleh membimbing ke arah jalan Allah.

Tepuk dada, tanya selera dan iman. Ikut kemampuan masing-masing. Yang penting supaya tidak membebankan dan pengantin tu boleh bincang baik-baik sama sendiri kan. Kalau boleh tak mahulah berhutang kan, kalau boleh elak, cubalah elakkan ya.

Oklah, semoga semuanya berjalan lancar. Perkahwinan yang tidak membebankan akan membawa kepada kebahagiaan dan Allah suka kepada orang yang tidak membazir. Ingatan kepada diri sendiri juga yang ada anak kecil haha. InsyaAllah.

Take care...

Amy pb2

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Pengikut setia tqvm ;)

Pengunjung Pengantin Budget2~Terima kasih

hit counter